FARSI  خانه


با حضور وزیر ورزش و جوانان و رییس فدراسیون دوچرخه سواری پیست دوچرخه سواری رشت افتتاح شد.              مراسم کلنگ زنی ساختمان جدید فدراسیون دوچرخه سواری              روابط عمومی فدراسیون دوچرخه سواری در پیامی شهادت سردار فقید و شجاع اسلام را تسلیت گفت.              یوسف پولاب رئیس هیئت دوچرخه سواری استان ایلام              آغاز مرحله اول سي‌وچهارمين دوره تور بين‌المللي دوچرخه‌سواري ايران-آذربايجان            

سه شنبه 30 اسفند 1402

کلام روز

نامگذاری سال 1398
رونق تولید






تور بین المللی ایران ( آذربایجان ) از گذشته تاکنون


صدای طوقه های رکابزنان حرفه ای و نیمه حرفه ای در تور دوچرخه سواری بین المللی ایران (آذربایجان) در30 سالگی با چهره ای جدید و رویکردی نیمه حرفه ای با نگاهی به سمت حفظ جایگاه/از پایان هفته جاری شاهد آغاز و برگزاری سی و یکیمن دوره رقابت های تور دوچرخه سواری ایران - آذربایجان خواهیم بود ، رقابت هایی که در سه دهه گذشته بدون وقفه و مداوم برگزار گردیده و حالا تبدیل به قدیمی ترین مسابقه دوچرخه سواری در سطح نیمه حرفه ای قاره کهن شده است.
از پایان هفته جاری شاهد آغاز و برگزاری سی و یکیمن دوره رقابت های تور دوچرخه سواری ایران - آذربایجان خواهیم بود ، رقابت هایی که در سه دهه گذشته بدون وقفه و مداوم برگزار گردیده و حالا تبدیل به قدیمی ترین مسابقه دوچرخه سواری در سطح نیمه حرفه ای قاره کهن شده است.
از پایان هفته جاری شاهد آغاز و برگزاری سی و یکمین دوره رقابت های تور دوچرخه سواری آذربایجان خواهیم بود ، رقابت هایی که در سه دهه گذشته بدون وقفه و مداوم برگزار گردیده و حالا تبدیل به قدیمی ترین مسابقه دوچرخه سواری قاره کهن شده است
31 سال پیش این رقابت ها را مرحوم اکبر گهرخانی و اصغر خدایاری پیشنهاد و به مرحله اجرا گذاشتند که از آن زمان تابحال به صورت مداوم در حال برگزاری می باشد و در شرایط کنونی شاهد ارتقا سطح و رتبه آن می باشیم
برگزاری تور از حدود چهار سال پیش و با شرایط ارتقا یافته از بابت امور بین الملل ، شاهد حضور تیم های خوب خارجی شده و این خبری است که در کنار ارتقا شرایط و رتبه تور آن را در راه اعتلا و پیشرفت بیشتر قرار داده است
از روز جمعه 24 اردیبهشت شاهد استوار شدن طوقه دوچرخه ها بر جاده های آذربایجان خواهیم بود ، رقابت هایی که اعتبار و توان آذربایجان شرقی در عرصه ورزش را به نمایش می گذارد و یکی از امور موفق اداره ورزش و جوانان می باشد
تور دوچرخه سواری آذربایجان که 30 سال بدون وقفه برگزار و به یکی از معتبرترین تورهای قاره کهن تبدیل شده در حالی برای برگزاری سی و یکمین دوره آماده می شود که در سال 2013 و در دوره بیست و هشتم با تلاش شبانه روزی و کمک و حمایتهای مسئولین استانی و در راستای اعتلای نام ایران همیشه سرافراز و آذربایجان همیشه قهرمان پرور و ولایی توانست پس از 28 سال تلاش تمامی مدیران از سال 1365 به تور نیمه حرفه ای ارتقاء یابد و در بین تورهای نیمه حرفه ای جهان در سال 2014 و دوره بیست و نهم برگزار شود که با تیم های مطرح خارجی بر کیفیت آن افزوده و آن را در ردیف یکی از نیمه حر فه ای برتر قاره آسیا تثبیت شده و در دوره سی و یکم بر حفظ این جایگاه و حتی نگاهی به سمت حرفه ای شدن نیز دارد.
حال در سال 2016 سی و یکمین دوره تور در شش مرحله و به مسافت 1008 کیلومتر و از 24 اردیبهشت تا 29 اردیبهشت سالجاری در سه استان آذربایجان غربی، شرقی و اردبیل برگزار می شود .
تور سی و یکم را متمایزترین و مهمترین سال برای تور دوچرخه سواری بین المللی ایران – آذربایجان بایستی فرض داشت که در مرحله اول تثبیت این تور در جایگاه نیمه حرفه ای در سال 2017 و سالهای آتی و نشادن دادن ظرفیت این تور به تبدیل شدن به تور حرفه ای در سالهای آینده و توانمندی مدیریتی و اجرایی ورزش کشور و آذربایجانشرقی به جهانیان را دارد .
21 تیم خارجی و داخلی از 4 قاره در سی و یکمین دوره تور نیمه حرفه ای دوچرخه سواری ایران - آذربایجان رکاب می زنند.
17 تیم خارجی از 4 قاره و 4 تیم از ایران اسلامی در این تور حضور دارند و از بین 21 تیم خارجی و داخلی ، یک تیم حرفه ای پروکنتینتال ، 16 تیم باشگاهی نیمه حرفه ای ، 4 تیم ملی حضور دارند.
2 تیم از اتریش ، آلمان ، تیم ملی هنگ کنگ ، 2 تیم از چین ، کویت ، تیم ملی مغولستان ، 2 تیم از مالزی، هلند ، چین تایپه ، تیم ملی سوریه ، ژاپن ، امریکا ، قزاقستان ، تیم پروکنتینتال ( حرفه ای ) دراپاک استرالیا به همراه 4 تیم داخلی شهرداری تبریز ، پتروشیمی تبریز ، پیشگامان کویر یزد و تیم ملی جمهوری اسلامی ایران در سی و یکمین دوره تور نیمه حرفه ای دوچرخه سواری ایران - آذربایجان حضور خواهند داشت.
از هزاران واقعه به یادماندنی دفتر خاطرات 8 سال مقدس ، با افتخار میتوان به وقوع یک حرکت هدفمند ورزشی اشاره کرد آنقدر پویا و زنده است که هر ایرانی با هر نگاهی به آن از ارزش بی کران نهفته در بطن آن عمیقا تحت تاثیر قرار خواهند گرفت.

در این حرکت کاملا جهت دار و با معنی و دقیقا بر گرفته از ادبیات آن روز حاکم بر دفاع مقدس می توان به انجام و آغاز تور بین المللی دوچرخه سواری آذربایجان با نام دور دریاچه ارومیه اشاره کرد و به جرات گفت در برابر بمباران های دشمن زبون آنچنان در سطح منطقه و حتی جهان تاثیرگذار شد که امواج آن گوش و چشم بدخواهان را کور و کر کرد و در مقابل دل میلیون ها ایرانی با ایمان و جوانان غرورآفرین آن را شادمان کرد. با مطالعه منشور رشد و به پشتوانه 30 ساله این تور بین المللی ، تعریفی جدید در اعتلا و شان و جایگاه واقعی آن در سطح کشور ، اسیا و منطقه چنین شد که هر سال در فصل بهاران این حرکت ارزشمند ورزشی تداوم یافت تا جهانی شود و برای خود شناسنامه بین المللی گرفت و نشان داد که جوانان ایرانی در کنار دفاع از حریم کشور و ولایت و آرمان های دینی خویش ، هرگز ار رقابتها و ارتباطات بین المللی غافل نیستند و چون این حرکت بین المللی و با حضور جوانان سایر کشورها در کنار جوانان ایرانی و با رکاب زدن در جاده های پرطراوت و سبز آذربایجان میتوانند هر روز بر اعتبار ملی و جهانی و شایستگی های خو بیافزاید. گرچه طی 30 سال گذشته این حرکت پویا و ارزشمند ورزش دوچرخه سواری با ناملایمات و بی مهر های مواجه بود و هرگز آن توجه بایسته به رشد روزافزون و ارتقاء کیفی آن نشده است ولی با همت والای مردان راستین خطه آذربایجان هر روز بر عظمت تور دوچرخه سواری آذربایجان افزوده شده است و سی و امین دوره آن با تمامی کارشکنی های دشمنان ایران اسلامی و مشکلات مالی با تمام توان و قدرت به سمت خلق حماسه ای دیگر پای میگذارد.
از نگاه آماری و در30 دوره گذشته، تیم پتروشیمی تبریز و قادر میزبانی عنوان پرافتخارترین تیم و رکابزن را در اختیار دارند. در مجموع سی دوره تور دوچرخه سواری بین المللی آذربایجان، قادر میزبانی دوچرخه سوار تیم پتروشیمی تبریز با کسب 9 عنوان قهرمانی و تیم پتروشیمی تبریز نیز با هشت عنوان قهرمانی، در صدر پرافتخارترین رکابزنان این تور جای گرفته است.
در اولین دوره تور دوچرخه سواری آذربایجان که در سال 1365 برگزارشد، آذربایجان شرقی الف در مجموع تیمی اول شد و خوزستان و آذربایجان شرقی ب در رده های بعدی قرار گرفتند. در مجموع انفرادی این دوره نیز محمدرضا باجول از اصفهان قهرمان شد و داود زینالی از آذربایجان شرقی و عبدالقاسم رحمانیان از خوزستان به ترتیب دوم و سوم شدند
در دومین دوره آذربایجان شرقی، تهران و اصفهان به همراه محمدرضا باجول از اصفهان، حسن میلانی و احد پورنیازی هر دو از آذربایجان شرقی اول تا سوم شدند.
سومین دوره تور دوچرخه سواری آذربایجان با قهرمانی تیم تهران به پایان رسید و محمد رضا باجول از اصفهان، اکبر امجدی از آذربایجان شرقی و مهران صفرزاده از تهران عناوین اول تا سوم انفرادی را کسب کردند.
در دوره چهارم آذربایجان شرقی الف، خراسان و تهران اول تا سوم شدند و حسین محمودی و مصطفی چایچی از آذربایجان شرقی و علیرضا زنگی آبادی از کرمان عناوین اول تا سوم را بدست آوردند.
در پنجمین دوره تور دوچرخه سواری بین المللی آذربایجان، تیم های کرمان، آذربایجان شرقی و تهران در مجموع رده بندی تیمی و حسین محمودی از آذربایجان شرقی، عباس اسماعیلی از تهران و علیرضا زنگی آبادی از کرمان در مجموع انفرادی به ترتیب اول تا سوم شدند.
در دور ششم تور دوچرخه سواری آذربایجان که همزمان با حضور تیم های خارجی در تور بود، تیم های سوریه، ترکیه و آذربایجان شرقی اول تا سوم شدند و در مجموع رده بندی انفرادی تامر آورال و آیهان آیتکین ترکیه ای و جمال شیخونی از سوریه در سکوهای اول تا سوم ایستادند.
دور هفتم تور بین المللی آذربایجان، با قهرمانی آذربایجان شرقی الف به پایان رسید و تهران و کرمان به ترتیب دوم و سوم شدند و حسن شریف زاده از آذربایجان شرقی، خسرو قمری از مرکزی و حسین اسلامی از کرمان به ترتیب رده های اول تا سوم جدول رده بندی انفرادی را کسب کردند.
در هشتمین دوره تور تیم های تهران، آذربایجان شرقی و ترکمنستان به ترتیب عناوین اول تا سوم رده بندی مجموع تیمی را کسب کردند و کاستا کلف از ترکمنستان، مجید وفایی از تهران و آذری از اصفهان رده های اول تا سوم انفرادی را از آن خود کردند. تیم های ترکمنستان، ارمنستان و آذربایجان شرقی رده های اول تا سوم دوره نهم را از آن خود کردند و دیمیتری کاتماکف از ترکمنستان، مجید شیخ از سوریه و مانیس شبلونی از ارمنستان در مجموع انفرادی به ترتیب اول تا سوم شدند.
در دوره دهم نیز تیم های قزاقستان، قرقیزستان و آذربایجان شرقی الف به ترتیب اول تا سوم شدند و یوری چکف از قرقیزستان، وارلی تیتیف از قزاقستان و حسین عسگری از زنجان به ترتیب در جایگاه های اول تا سوم ایستادند.
در یازدهمین دوره تور دوچرخه سواری بین المللی آذربایجان تیم های قزاقستان، فجر تبریز و ترکمنستان به عناوین اول تا سوم دست یافتند و در انفرادی بلوزوف از قزاقستان، احد کاظمی از فجر تبریز و کوزنسوف از قزاقستان اول تا سوم شدند.
دوازدهمین دوره تور بین المللی آذربایجان با درخشش دوچرخه سواران قزاق همراه بود و در این دور قزاقستان، اوکراین و فجر تبریز به همراه آندره میزوروف ، وارلی تیتیف و بلوزوف هر سه از قزاقستان اول تا سوم شدند.
در دوره سیزدهم و در مجموع تیمی فجر تبریز ، قزاقستان و ایران الف و در انفرادی احد کاظمی و قادر میزبانی هر دو از فجر تبریز به همراه آندری کاشین قزاق اول تا سوم شدند.
چهاردهمین دوره نیز با قهرمانی مجدد فجر تبریز خاتمه یافت و تیم های آذربایجان شرقی و سوریه دوم و سوم شدند در این دوره احد کاظمی از فجر، حسین عسگری از آذربایجان شرقی و قادر میزبانی دیگر رکابزن تیم فجر تبریز به ترتیب رده های اول تا سوم مجموع انفرادی را کسب کردند.
در پانزدهمین دوره تور ، قادر میزبانی با پیراهن فجر تبریز اولین قهرمانی خود را به دست آورد و حسین ملکی و احد کاظمی دوم و سوم شدند در این دور تیم های آذربایجان شرقی، مرکزی و تهران اول تا سوم شدند.
در دوره شانزدهم تیم های آذربایجان شرقی، قزاقستان و زنجان به ترتیب اول تا سوم شدند و احد کاظمی از آذربایجان شرقی، حسین عسگری از مرکزی و وازگن گولیجانیان از ارمنستان به ترتیب عناوین اول تا سوم انفرادی را کسب کردند.
در هفدهمین دوره تیم های ترکیه، پتروشیمی و سوریه در مجموع رده بندی تیمی مقام های اول تا سوم را کسب کردند و قادر میزبانی دوچرخه سوار ایرانی تیم ترکیه، موتلو مرت از ترکیه و احد کاظمی از پتروشیمی تبریز به ترتیب در رده بندی انفرادی اول تا سوم شدند.
دوره هجدهم این تور با قهرمانی تیم ایران الف به اتمام رسید و تیم های ترکیه و پتروشیمی تبریز به ترتیب رده های دوم و سوم را کسب کردند، دراین مرحله احد کاظمی از پتروشیمی، مهدی سهرابی از ایران الف و پاول نوداک ترکیه ای به ترتیب رده های اول تا سوم را به دست آوردند.
نوزدهمین دوره تور بین المللی آذربایجان با کسب سکوی قهرمانی توسط تیم پیکان تهران و قرار گرفتن تیم های پتروشیمی و قزاقستان در رده های دوم و سوم همراه بود و الکس کالیسف قزاق، سیدرضایی از کرمان و موتلو مرت ترک در رده بندی انفرادی اول تا سوم شدند.
در بیستمین دوره تیم های تایوان، پیکان و سوریه به ترتیب برسکوهای اول تا سوم جدول رده بندی تیمی قرار گرفتند و قادر میزبانی رکابزن ایرانی تیم تایوان، احد کاظمی از پتروشیمی و دیوید مک کین از ایرلند به ترتیب مقام های اول تا سوم رده بندی انفرادی را کسب کردند.
در بیست و یکمین دوره تور بین المللی آذربایجان تیم های پتروشیمی، سوریه و عربستان اول تا سوم شدند و قادر میزبانی، احد کاظمی و حسین عسگری هر سه از پتروشیمی در جدول رده بندی انفرادی مقام های اول تا سوم را کسب کردند.
در دوره بیست و دوم این تور، تیم های آذربایجان شرقی الف، مرکزی و آذربایجان شرقی ب بر سکوهای اول تا سوم قرار گرفتند و در رده بندی مجموع انفرادی رشاد عباس اف از جمهوری آذربایجان، زینال نوریزان از مالزی و فرهاد مختاری از آذربایجان شرقی به ترتیب اول تا سوم شدند.
در بیست و سومین دوره تور نیز تیم های پتروشیمی، پیکان و ازبکستان به عناوین اول تا سوم دست یافتند و حسین عسگری و قادر میزبانی هر دو از تیم پتروشیمی و مهدی سهرابی از تیم مس کرمان به ترتیب اول تا سوم شدند.
در بیست و چهارمین دوره، تیم های پتروشیمی تبریز، شهرداری تبریز و دانشگاه آزاد اول تا سوم شدند و احد کاظمی، حسین عسگری و قادر میزبانی نیز عناوین اول تا سوم انفرادی را از آن خود کردند.
در دوره بیست و پنجم و در مجموع تیمی، پتروشیمی تبریز با 30 دقیقه اختلاف و با اقتدار و با مجموع زمانی 64 ساعت و 23 دقیقه و 18 ثانیه به مقام قهرمانی دست یافت و تیم های دانشگاه آزاد اسلامی و هراکلیون یونان دوم و سوم شدند. قادر میزبانی در این دوره گوی سبقت را از سایر رقبای خود ربود و با 21 ساعت و 22 دقیقه و 25 ثانیه در مجموع شش مرحله به مقام قهرمانی تور بیست و پنجم دست یافت. امیر زرگری رکابرن ملی پوش تیم دانشگاه آزاد اسلامی و حسین عسگری رکابزن تیم پتروشیمی تبریز دوم و سوم شدند.
در بیست و ششمین دوره تور دوچرخه سواری آذربایجان نیز تیم پتروشیمی تبریز برای چهارمین سال متوالی و پنجمین بار به عنوان قهرمانی رسید و تیم های NSP آلمان و MTN آفریقای جنوبی دوم و سوم شدند. در مجموع انفرادی نیز مهدی سهرابی، حسین عسگری و قادر میزبانی هر سه از پتروشیمی تبریز سکوهای قهرمانی را تسخیر کردند.
در بیست و هفتمین دوره آن تیم دوچرخه سواری پتروشیمی تبریز برای ششمین بار پیاپی و ششمین بار در تاریخ برگزاری تور، عنوان قهرمانی تور آذربایجان را از آن خود کرد تا نشان دهد با جوانان تبریزی میتوان به قدرتهای برتر اروپا غلبه کرد. در رقابت های این دوره که با حضور 104 رکابزن از 14 تیم خارجی و پنج تیم داخلی و در شش مرحله برگزار شد، تیم پتروشیمی تبریز با 69 ساعت و 40 دقیقه و 56 ثانیه به عنوان قهرمانی دست یافت و تیم های دانشگاه آزاد و اندولسیای اسپانیا به ترتیب با 69 ساعت و 41 دقیقه و 45 ثانیه و 69 ساعت و 42 دقیقه و 41 ثانیه دوم و سوم شدند.
در بیست و هشتمین دوره تور بین المللی ایران (آذربایجان)، تیم دوچرخه سواری پتروشیمی تبریز با قرار گرفتن بر سکوی نخست هفتمین قهرمانی خود در این رقابتها را رقم زد.
در پایان شش مرحله این رقابت ها و در رده بندی کلی تیمی، پتروشیمی تبریز با 56 ساعت و 11 دقیقه و 35 ثانیه بر سکوی نخست ایستاد. تیم ملی امید با 56 ساعت 13 دقیقه و 31 ثانیه دوم شد و دوکلاپرا جمهوری چک با 56 ساعت و 21 دقیقه و 12 ثانیه در رده سوم قرار گرفت در مجموع انفرادی این رقابت ها قادر میزبانی از پتروشیمی با 18 ساعت و 43 دقیقه و 20 ثانیه اول شد. میلان کادستر از دوکلاپرا جمهوری چک با 16 ثانیه اختلاف در مکان دوم ایستاد و امیر کلاهدوز از پتروشیمی با 18ساعت و 46 دقیقه و 43 ثانیه یر سکوی سوم قرار گرفت. آلویز کانکوفسکی از تیم دوکلاپرا با 21 امتیاز قهرمان امتیازی شد و قادر میزبانی با 41 امتیاز سلطان کوهستان این رقابت ها لقب گرفت.
در مرحله بیست و نهم قادر میزبانی رکابزن تیم پرافتخار پتروشیمی تبریز قهرمان انفرادی بیست و نهمین دوره تور بین المللی نیمه حرفه ای دوچرخه سواری ایران (آذربایجان) کاروان سردار رشید اسلام شهید مهدی باکری شد.
قادر میزبانی با این قهرمانی علاوه بر ثبت اولین قهرمانی در اولین دوره نیمه حرفه ای شدن تور دوچرخه سواری ایران - آذربایجان ، برای نهمین بار عنوان پیراهن طلایی تور ار از آن خود کرد تا دیگر کمتر کسی بتواند این رکورد را از قادر میزبانی بازپس بگیرد.
در پایان این رقابت ها و در مجموع انفرادی، قادر میزبانی از تیم پتروشیمی تبریز برای نهمین بار در طول این رقابت ها و با 25 ساعت و 32 دقیقه و 35 ثانیه بر سکوی نخست ایستاد و پیراهن طلایی را از آن خود کرد. هم تیمی وی میرصمد پورسیدی نیز با 25 ساعت و 33 دقیقه در مکان دوم جای گرفت و رامین مهربانی آذر از پیشگامان کویر یزد با 25 ساعت و 33 دقیقه و 18 ثانیه سوم شد. در مجموع تیمی نیز پیشگامان کویر یزد با 76 ساعت و 43 دقیقه و 44 ثانیه اول شد و پتروشیمی تبریز و ˈکی.ال.اسˈ اوکراین به ترتیب با 76 ساعت و 44 دقیقه و دو ثانیه و 76 ساعت و 56 دقیقه و 14 ثانیه دوم و سوم شدند. در مجموع امتیازی این رقابت ها نیز ˈویلیام کلارکˈ از تیم دراپاک استرالیا با 23 امتیاز بر سکوی نخست ایستاد و حمید شیری از پتروشیمی با 16 و ˈفابیین شنایدتˈ از وورال برگ اتریش با 11 امتیاز در مکان های دوم و سوم قرار گرفتند. پیراهن کوهستان این دوره از رقابت ها نیز به رحیم امامی با 78 امتیاز از پیشگامان کویر یزد رسید و میرصمد پورسیدی و قادر میزبانی هر دو از پتروشیمی تبریز به ترتیب با 71 و 50 امتیاز در مکان های دوم و سوم ایستادند. در رده بندی بهترین رکابزنان آسیایی نیز همانند برترین های مجموع انفرادی قادر میزبانی، میرصمد پورسیدی و رامین مهربانی در رده های اول تا سوم قرار گرفتند.
در دوره سی و ام ، میر صمد پورسیدی از پتروشیمی تبریز قهرمان شد و رحیم امامی و رامین مهربانی رکابزنان تبریزی تیم پیشگامان کویر یزد دوم و سوم شدند.
در نتیجه مجموع بهترین دوچرخه سوار آسیا میر صمد پورسیدی از پتروشیمی تبریز معرفی شد و رحیم امامی و رامین مهربانی رکابزنان تبریزی تیم پیشگامان کویر یزد دوم و سوم شدند.
در مجموع کوهستان سعید صفر زاده ، حسین جهانبانیان از شهرداری تبریز دوم و سوم شدند و میر صمد پورسیدی از پتروشیمی تبریز سوم شد.
مجموع امتیازی حسین عسگری از پیشگامان کویر یزد اول شد و میر صمد پورسیدی از پتروشیمی تبریز و الکسنادر شوشمون از وینو فور اور قراقستان دوم و سوم شدند.
در نتیجه مجموع تیمی پتروشیمی تبریز قهرمان شد و پیشگامان کویز یزد و شهرداری تبریز دوم و سوم شدند.
مدیران تور
مرحوم اکبر گهر خانی با 9 بار (1986- 1994) ، جمشید تقی زاده با 7 بار (1995- 2001) ،خدابخشی سه دوره(2004-2002 )،شهلایی سه دوره (2005 -2007)،فخاری دو دوره(2008 – 2009) ،اسبقیان (2010- 2015) نیز به عنوان مدیران تور انجام وظیفه نموده اند.

تاريخ  ارسال:سه شنبه 21 ارديبهشت 1395 - 13:57

تعداد بازديد: 856

کد:34057-1402



 

 کليه حقوق خبری و تصويری سايت متعلق به فدراسيون دوچرخه سواری جمهوري اسلامي ايران می باشد.